Dobrodruh - Snílek - Romantik - Milovník přírody, historie, záhad a McDonald's

Historie | Škoda 1202 STW | Osobní zkušenosti | Karburátor

Špatně seřízený karburátor dodává do válců buď bohatou, nebo chudou směs. Bohatá směs znamená vyšší spotřebu paliva, má nepříznivý vliv na chod motoru a bývá příčinou probití (tedy zničení) zapalovacích svíček. Naopak chudá palivová směs sice sníží spotřebu, ale v extrémním případě může vést až k propálení pístů motoru.

Benzín vytéká z pod víčka karburátoru: Pravděpodobnou příčinou je chybějící nebo poškozené těsnění. Důvodem může být i prohnuté víčko, například jako následek použití příliš silného těsnění, nebo příliš vysoko nastavená hladina benzínu v plovákové komoře, ale i špatně fungující ventil přívodu paliva.

Benzín vytéká ze spodní části karburátoru: Nejpravděpodobnější příčinou je příliš vysoko nastavená hladina benzínu v plovákové komoře nebo špatně fungující ventil přívodu paliva. Důsledkem toho palivo přetéká přes vrch nálitku táhla akcelerační pumpičky a stéká po něm dolů vně karburátoru, kde odkapává na svody výfukového potrubí a zároveň je prostřednictvím proudu vzduchu od chladícího ventilátoru roznášeno po celé spodní části karburátoru, takže na první pohled není místo, odkud vytéká rozpoznatelné.

Hladina benzínu v plovákové komoře: Špatně nastavená hladina způsobuje, že karburátor dodává do válců buď chudou, nebo bohatou směs. Tato hladina by měla být 20±1 mm od vrchní hrany plovákové komory. Měření je možné provádět i bez přípravku - posuvkou. Výška hladiny se nastavuje vždy u teplého motoru (u studeného je hladina vyšší, třeba i o 10 mm). Není nutné mít víčko karburátoru namontované. Stačí ho pouze přiložit, chvíli vyčkat, aby se hladina ustálila, poté vypnout motor a změřit výšku hladiny. Ta se seřizuje jemným přihýbáním zobáčku na páčce plováku. Pokud nelze hladinu paliva spolehlivě nastavit, ukazuje to na špatně fungující ventil přívodu paliva.

Ventil přívodu paliva: To, že ventil zavírá přívod paliva při ručním čerpání, ještě neznamená, že funguje správně. Za chodu motoru je totiž objem paliva dodaný za jednotku času mnohem větší a ventil už zavírat nemusí. Jeho správná funkce se proto vždy kontroluje za chodu motoru při demontovaném víčku karburátoru. Zpočátku byl montován pouze jednoduchý jehlový ventil, který byl později nahrazen jehlovým ventilem s pružinou a kuličkou. Oba typy jsou vzájemně nahraditelné, vylepšená verze s kuličkou však funguje o poznání spolehlivěji. Po jejich záměně je vždy třeba zkontrolovat, popřípadě seřídit výšku hladiny benzínu v plovákové komoře.